HÄNDEL KOORIKOMPONISTINA.

On kirjutanud passioone, kantaate, oratooriume. Elu lõpul tõid talle kuulsuse oratooriumid. "MESSIAS'e" II osa ajal tõusti püsti.

Oratooriumite kuulsuse põhjusi:

* ooper ei levinud, sest Inglismaal oli sel ajal võitlus rahvusliku ooperi eest- Händel kui välismaalane karjuti maha.

* rikkus ooperi seadusi, trafarette. Oratooriumil trafarette polnud.

* hea polüfooniline sfäär. Oratooriumis kajastus inglise võitlusvaimu, kangelaslikkust.

Händeli oratooriumid saab jagada kahte rühma:

1) EEPILISED. Aaria, retsitatiiv jt. jutustavad kunagi toimunud sündmustest. Küllaltki abstraktne.

Nt. "IISRAEL EGIPTUSES"

"MESSIAS"

I osa- Messiase tulek

Peale avamängu on kaks tenori aariat. Ta kutsub üles kannatama , sest päästja on tulekul.

II osa- Ristilöömine on kirjutatud passioonivormis. Kaks koorifuugat. II osa lõpus on koor "HALLELUJA"

III osa- idee: MA TEAN, ET MINU LUNASTAJA ELAB.

2) OOPERILÄHEDASED. Kindel tegevustik, tegelased, konflikt, dialoogid. Võib isegi lavastada.

Nt. " JUUDAS MAKABÄUS"

"JEPHTA"

"SIMSON"

"Simson'ist" on kaks versiooni (täielik ja lühendatud)

SISU: piiblilegend kahest rahvast: juudid (Kristuse kummardajad) ja filistid (Dagani kummardajad).

Simson- juut, pime. Tema missiooniks on juudid vabastada filistide käest.

Harafá- filistide juht.

Simsoni jõud on pikkades juustes. Simson flirdib fil. DELILA'ga. Delila võrgutab Simsoni, lõikab salaja ära tema juuksed. Simson kaotab oma jõu. Siit alates algab Simsoni isikudraama, teiselt poolt jääb rahva vab aduse probleem.

Harafá pilkab Simsonit. Simson palub jumalalt tagasi oma jõu. Saab selle tagasi, lõhub filistide templi, hukkuvad filistid ja Simson, juudid saavad vabaks.

Copyright Anu-Mai Lillo